За законами добра і краси Втілення ідей О.А. Захаренка в практику роботи класовода
Дискусійна панель № 1:
Педагогіка партнерства у творчій спадщині Олександра
Захаренка
За законами добра і краси
Втілення ідей О.А. Захаренка в практику роботи
класовода
Загарія Марія Петрівна-
учитель початкових класів
Жашківської спеціалізованої школи №1 з поглибленим
вивченням окремих предметів
Олександр Антонович Захаренко був одним із зачинателів
педагогіки співробітництва . Педагогіка співробітництва - це система форм, методів і прийомів у
навчально-виховному процесі, які спираються на принципи гуманізму і творчого
підходу до розвитку особистості – дитини . Саме такий підхід характерний для
педагогіки Олександра Антоновича . Як й
інші педагоги-новатори, він висував обґрунтовував і впроваджував практику ідеї
творчої взаємодії вчителя і учня; навчання
без примусу; ідею досягнення поставленої мети; індивідуального і колективного
підходів до діяльності учнів; творчого самоврядування; особистісного підходу до
виховання; співпраці з батьками, громадськістю.
ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА ВАЖЛИВА І НЕЗАМІННА( сл.1)
О.А.Захаренко :
«Краса творить радість, облагороджує людину. Краса душі дорожча за золото і
скарби. Життя за законами добра і краси – це і є щастя».
•
По-перше, сприяє створенню атмосфери, в якій найкраще
розкривається потенціал кожного учня, формується його ініціативність і
креативність
•
По-друге, партнерство задовольняє потребу в значимості і
приналежності та зменшує рівень стресу, що, зрештою, допомагає інтелекту
працювати ефективніше
•
По-третє, такий формат стосунків найкраще готує молодих людей до
професійної діяльності і ролі активного громадянина у відкритому світі
Головне у книгах Олександра Захаренка – пошук шляхів,
як «створити таку школу, щоб діти зростали в ній мислячими, працьовитими,
вдячними, закоханими у свій край , чутливими до добра і краси». Його слова :
«Поспішаймо робити добро. Духовне добро. Воно в стократ цінніше від
матеріального. Повторімося в наших вихованцях прекрасними рисами національної
культури, патріотичним духом любові до свого народу, любові до вищої
якості людини – творчості!» - стали
дороговказом для молодих вчителів та послідовників Захаренка.
Вивчаючи ідеї відомого педагога та втілюючи їх у
власну практику, завжди ставила перед собою завдання: спрямовувати спільні
зусилля на реалізацію єдиної мети, яка передбачала б виховання інтелекту й
патріотичних почуттів, сприяла соціальному і фізичному розвитку учнів,
збереженню їх здоров’я.
Всі ми усвідомлюємо, що головне у вихованні людини- це
формування гармонійно розвиненої особистості.
Саме у стінах школи починають формуватися, набиратися
знань і морального здоров’я наші діти, онуки, і чи будуть вони громадянами ,
гідними своєї країни й свого часу, залежить від школи та уваги до її справ
усієї нашої громадськості.
Виховання
неможливе без тісної співпраці школи і сім’ї. Тому прагну створити належні
умови для спільної роботи школи і сім’ї, головне, аби батьки добровільно брали
участь у всіх шкільних заходах, а не лише приходили на збори та урочисті свята
. Спостереження за моральною вихованістю учнів , індивідуальні бесіди з
батьками та матерями переконали в тому , що й емоційні стосунки в сім’ях
потребують формування.
Щоб успішно розв’язувати поставлені завдання, постійно
шукаю шляхи й форми підвищення якості навчання і виховання учнів, формування
громадянської активності, підготовки їх до участі в трудових і суспільно
корисних справах . З цією метою організовую і проводжу бесіди з батьками «У дружньому колі» ,
«Батьківський всеобуч», запрошую їх до активної розмови, співпраці на уроках ,
святах у проведенні екскурсії.
Вже
з перших кроків дитини в школі залучаю батьків до активної співпраці.
1-вересня. Свято зустрічі зі школою, свято
першого дзвоника. Перший урок, на якому батьки не тільки просто спостерігачі, а
й активні учасники. Вони допомагають дитині обвести і вирізати свою долоньку,
щоб розвеселити сонечко , своїми пальчиками-промінцями , наповнюють бажанням
вчитися , терпінням і натхненням повітряну кульку, допомагають дитині написати
своє ім’я на квіточці, з якої всі разом створюють віночок дружби 1-Б класу . І
ось у результаті спільної роботи сформуємо
разом і єдине правило за яким живе мій клас-родина :
« У нас немає «Ти», у нас немає «Я»
Ми
– єдиний клас, ми – одна сім’я.
Ми
– велика шкільна родина,
Мова
і пісня у нас – солов’їна,
Рідна
земля для всіх - Україна»
Спілкування
з батьками допомагає мені віднайти ключик до дитячих сердець , створити такі
умови , за яких кожен учень відчує свою значимість, побачить увагу вчителя саме
до нього. Одним з важливих напрямів виховної роботи є виховання на традиціях
українського народу, бо саме в сім’ї , в своєму рідному краю з давніх –давен людина набувала не лише
практичних навичок , а й ту духовну основу, яка дає право називатися людиною .
Родинні
свята «Материнські обереги», «До землі вклонюся матері й бабусі», колективні
проекти «Моя країна – Україна» , «Казка вчить, як на світі жить»
Перші
уроки дітям дає природа. Учні спостерігають природу, досліджують , спілкуючись
з нею, пізнають , піклуються про птахів, тварин, спостерігають за ними. Вони
бачать, як продовжуються життя в рослинах , що виростили своїми руками , а
потім посадили в шкільному саду, як з’являються перші листочки на деревах , які
вони оберігали взимку від морозів. Як виросли пташенята у пташок, яких вони з
нетерпінням чекали з далекого краю і
зустрічали весною . Як зацвітають перші квіти, посаджені їхніми руками. Все це
приносить дітям радість, захоплення, відчуття причетності до великої справи.
Надзвичайно
велике значення у педагогічній спадщині О.А. Захаренка є «Десять заповідей
синам» Це по суті, програма виховання справжньої людини. Досвід підтверджує :
Якщо правильно орієнтувати учнів, якщо вміло стимулювати їхню ініціативу , вони
знайдуть місце в житті і не будуть байдужими, виростуть справжніми людьми, патріотами
рідної України.
Без сумніву, спадщина
О.А. Захаренка та реалізація його педагогічних ідей не втратила значимості та
актуальності в сучасному житті . Адже
школа, ніколи не втратить своєї просвітницької функції. І ще довгий час до неї
бігатимуть діти, вона стане центром духовного здоров’я і естетичного виховання , місцем, де обожнюватимуть працю і
людей праці, центром творчої думки і несподіваних дитячих відкриттів, місцем ,
де опановують науку спілкування , толерантності, миру і збереження білого світу
для прийдешніх поколінь . Рефреном життя
і творчості О.А.Захаренка є відоме : «
Поспішайте робити добро!» Він сам поспішав і на кожному кроці творив його. Мудрий
педагог наголошував на тому, що кожен
повинен усвідомити, що людина починається з добра. Вона ж – творець
добра. Свідченням цього є його розсудливі
думки :
Дякую за увагу!
Використана література :
1. Захаренко О.А. Поспішайте робити
добро.-Черкаси,1997.-28с.
2. Захаренко О.А. Слово до нащадків .- К.:
Богданова А.М., 2006.-216 с.
3. Єрохіна І.
Традиційне родинне виховання в українській родинній сім’ї // Рідна
школа, 1998. - № 7-8, с.31
4. Ященко Т.О.
Родинне виховання на засадах народної педагогіки // Педагогіка і
психологія, 1997. - № 2, с.88-94
Коментарі
Дописати коментар